>Apakah Trojan Horse

>

Apakah Trojan Horse

Salam pembaca sekalian, Trojan Horse sebenarnya bukan virus,tapi ia adalah hacker program menyelinap dan menyerang masuk kedalam system computer tanpa disedari penggunanya. IstilahTrojan horse adalah mengambil sempena kejadian perang yunani kuno yangmana pasukan Yunani menyerang kota Troya menggunakan kuda yangbesar yang mengandungi tentera. Kisah epic inilah yang menjadi ilham kepadapencipta @ hacker mencipta penyusup Trojan horse ini.
Tinggalkan pasalsejarah, kita sebenarnya selalu terdedah kepada Trojan. Tentu computer selaludiserang Trojan. Inilah yang biasa dihadapi oleh pengguna IT abad ini. Trojan dapatmenyelinap masuk pelbagai cara dan sumber serta membiak tanpa batasan. Trojan padaumumnya  datang melalui aplikasi internetterutamanya laman lucah, freeware atau shareware.
Apakah fungsi Trojan
Fungsi Trojan adalah menghapuskan fail, menampilkan gambar,mengirim dan mengambil fail, mengintip program, menjalankan aplikasi, mematikancomputer, mengikut pengguna, mengajak dan meninggalkan pesan atau chat. Trojanbiasanya terdapat pelbagai nama dengan pelbagai fungsi yang berbeza. Trojanbisanya suka kepada tranksaksi online melalui internet untuk mencuri datapengguna atau penlangan sesuatu organisasi.
Trojan biasanya masuk kedalam computer melalui dua bahagianiaitu client dan server. Trojan dapat berkerja dengan baik pada jenis protocol TCP/IP.Pada amnya Trojan akan berada dengan menyembunyikan diri dan mengintai  ketika penggunan menjalankan aplikasi online.
Pada system fail computer, Trojan biasanya akan menyerangfail Autostart folder, win.ini, system.ini, winstart.bat, explorer startup,autoexec.bat dan config.sys.  Jenis-jenisTrojan biasanya cukup banyak dengan pelbagai fungsi menyerangnya. Terdapat lebihkurang 700 jenis Trojan menyerang system computer ketika antaranya Trojan password,Trojan keylogger, tojan proxy, Trojan software detection killer dan sebagainya.
Pada post selepas ini saya akan akan menhuraikan cara untukmengesan Trojan serta cara menanganinya.. sekian..

8 thoughts on “>Apakah Trojan Horse

Leave a comment